“BioNederland wordt de komende jaren alleen maar relevanter”

“Destijds werd ik lid voor het netwerk, maar ook vanwege de collectiviteit als het gaat om wet- en regelgeving.” En dat laatste is voor haar nu één van de grote voordelen van het lidmaatschap. “De biologische markt ontwikkelt zich ontzettend snel en de regelgeving dus ook. Als in Brussel of Den Haag iets wordt besloten kunnen we daar, als het nodig is, via BioNederland collectief een vuist tegen maken.”

Vertragen van kostbare wetgeving

Sascha herinnert zich een voorbeeld van de aanpassing van biocontrolenummers op verpakkingen. “Voorheen konden we producten uit andere EU-landen van een Nederlands controlenummer voorzien als we ze hier wilden verkopen. Op een gegeven moment moest daar een nummer op uit het land van herkomst: dat ging de sector enorm veel geld kosten, omdat labels vooraf gedrukt worden. BioNederland heeft die wetgeving uit Brussel een jaar kunnen uitstellen, met een grote kostenbesparing voor de sector als gevolg.”

Kennis delen en netwerk vergroten  

Maar, er is meer. Sascha: “Er zit zoveel kennis in zo’n vereniging die je als organisatie zelf niet hebt. Dat delen we met elkaar. En je vergroot je netwerk enorm, da’s heel fijn wanneer je hulp nodig hebt of met vragen zit. De drempel om iemand uit de vereniging om hulp te vragen is dan erg laag. ” 

De komende jaren nóg relevanter

Het lidmaatschap is nu dus al onmisbaar voor Sascha en zal de komende jaren alleen maar nóg relevanter worden. “Dat komt doordat er steeds meer landbouwvormen met een eigen keurmerk ontstaan. Denk aan Milieukeur of Natuur Inclusief. Dan wordt het nog belangrijker om als Biosector je eigen verhaal uit te dragen en je waarden aan de consument uit te leggen. Ik zeg niet dat onze sector beter is dan een andere: wel moeten we zorgen dat we zichtbaar en verenigd zijn. En hoe meer leden we hebben, hoe sterker we staan.” 

Over Sascha de Lint, eigenaar Greenage en bestuurslid BioNederland

Sascha won in 2011 Masterchef en bracht haar passies samen: koken, eten, communicatie, leiderschap en coaching. Ze ging trainingen geven met de keuken als metafoor voor de werkvloer. 

Tegenwoordig neemt GreenAge haar fulltime in beslag. “Er gebeurt altijd iets rond mijn producten. Ik wil het verhaal van de boer achter het product vertellen en vind het heerlijk om intensief met mensen samen te werken om zo tot iets unieks te komen.” 

www.greenage.nl

 


Terug naar overzicht