“Het huidige model van de wereld voeden behoeft bijstelling”

Wilco: “Als De Traay zijn we al bijna 45 jaar lang succesvol op verschillende markten in binnen- en buitenland. We leveren niet alleen honing als eindproduct, maar zijn ook leverancier van honing als grondstof voor bijvoorbeeld ijsproducenten of bakkerijen.” Het verwerkingsproces van De Traay is dusdanig geprofessionaliseerd dat je, volgens Wilco, gerust kunt spreken van “de meest biologische imker, nog meer dan de kleine imker bij je op de hoek.”

Politieke lobby is ontzettend belangrijk 

Een echt biologisch bedrijf dus, dat al vanaf het begin lid is van BioNederland (toen het nog de Vereniging van Biologische Producenten was). Een lidmaatschap dat voor Wilco met name belangrijk is om naar buiten toe een gezicht te vormen én om in Den Haag de politieke lobby voor de sector krachtig voort te zetten. “BioNederland doet in Den Haag ons verhaal. Dat is heel belangrijk. Het huidige model van de wereld voeden behoeft bijstelling. Als je kijkt hoe sommige industrieën in elkaar zitten… dat is niet levensvatbaar op termijn. In Den Haag begint dat door te dringen, maar de lobby moet levend blijven en BioNederland verzorgt dat.”

Biologisch moet normaal worden 

Wilco vervolgt: “De stikstofdiscussie is een voorbeeld van hoe de wal het schip keert. We moeten massaal overstappen op een biologische voedselketen.” Wat Wilco betreft is biologisch dan ook niet langer de uitzondering: “Het biologische gedachtegoed wordt steeds algemener. Wij zeiden vroeger bijvoorbeeld: we hebben biologische honing en we hebben gangbare honing. Maar, dat moeten we omdraaien. Onze biologische honing is de gangbare. Biologisch moet het nieuwe normaal worden.”

Voor de toekomst heeft Wilco nog wel een wens: “Echt grote partijen zoals Unilever, die zouden lid moeten worden van BioNederland. Dat zou mooi zijn, dan wordt je als sector echt krachtig.”

Over Wilco Schets, managing director van De Traay

Wilco ging na zijn studie bedrijfskunde als organisatieadviseur aan de gang. Na een periode werkzaam geweest te zijn bij onder andere Deloitte en een platenlabel in jazz en klassieke muziek maakte hij de overstap naar kleinere bedrijven die duurzaamheid hoger in het vaandel hebben staan. “Dat duurzame, dat zit gewoon in me. Als kind had ik al een sticker van Greenpeace op mijn raam. Het lot van de wereld gaat me aan.

www.detraayhoning.com

 


Terug naar overzicht