Bestuurslid Pieter Tent aan het woord...

Pieter is een ondernemer in hart en nieren, heeft de Ekoplaza ’s in Utrecht aan de Nachtegaalstraat, in Zoetermeer en in Huizen onder zijn hoede. Daarnaast is hij penningmeester van de Biowinkelvereniging. Voorzitter van de biologische tak binnen het Vakcentrum, stichting Varena. Lid van het hoofdbestuur van het Vakcentrum. Bestuurslid van het CWA. Bestuurslid van de franchisevereniging Ekoplaza.
Zijn CV glimt van de doorgewinterde ervaring in de retail … waarom heeft hij gekozen voor biologisch en hoe voorziet hij de onzekere toekomst?

In de jaren dat ik voor Natudis heb gewerkt als interim manager heb ik toch een hoop respect gekregen voor de ondernemers binnen de biologische branche en met name voor de winkeliers. En ik zie biologisch als belangrijk onderdeel binnen de oplossingen ten aanzien van ons klimaat en hoe we onze planeet achterlaten voor ons nageslacht. Toen de Natuurwinkel aan de Nachtegaalstraat in de markt kwam, ben ik er zelf maar in gestapt.

Waarom ben je begonnen bij de Biowinkelvereniging als penningmeester?
De Biowinkelvereniging is met veel goede dingen bezig voor de Biologische winkels / branche. Veel onderwerpen die de biologische winkels raken proberen we positief te beïnvloeden, soms door commerciële activiteiten maar ook de betrokkenheid bij projecten als True Price en overleg met Skal om te komen tot een werkbare manier van het certificeren van de biologische winkels. Daarnaast is er vooral aandacht voor het onderscheidend vermogen van de biologische speciaalzaak naar de toekomst. Op bestuurlijk niveau is het een krachtige vertegenwoordiging namens de biologische winkels binnen Bionext.

Dus toen er een vacature ontstond binnen het bestuur van de BWV heb ik mij gemeld. Later kwam daar de functie penningmeester bij.

Hoe kijk je aan tegen de ontwikkeling van de biologische winkels in de huidige tijd? Tips voor de ondernemer?
Het is een lastige tijd waarin de kosten van inkoop, energie en de medewerkers hard stijgen. De omzet in de biologische speciaalzaak groeit, na een aantal goede jaren, niet c.q. daalt de laatste maanden. De leveranciers berekenen een hogere inkoopprijs voor de goederen. De kostenstijging voor de winkel zelf is slechts deels te betalen vanuit de huidige margestructuur. Dus iedere ondernemer moet opletten hoe zijn/haar kosten en bruto marge zich ontwikkelen. Het verdienmodel van de biologische speciaalzaken staat meer onder druk. Daarnaast kunnen we volgend jaar een stevige stijging van veel huurprijzen verwachten door de hoge inflatie. De huren worden tenslotte geïndexeerd op basis van de inflatie. Dus let op je kostenstructuur en marge, wees op tijd met het doorvoeren van prijswijzigingen.

Maar dit roept de ondernemer in ons ook op om verder te bouwen aan ons onderscheidend vermogen, passend bij waar we in de Biowinkelvereniging mee aan de slag zijn voor onze meerjarenstrategie en draag uit waarom het zo belangrijk is om juist nu te gaan voor biologisch!


Terug naar overzicht