Pluimveehouder Aart-Jan Vos: “Wij gaan uit van het natuurlijke gedrag van de kip en bouwen het systeem daaromheen.”

Wie zijn de mensen die jouw biologische groenten en fruit telen, zorgen voor een lekker eitje op jouw bord of die volle yoghurt waar je zo verzot op bent? Neem een kijkje in de keuken van bevlogen producenten! Waarom kiezen zij voor een biologische werkwijze, op welke manier innoveren ze en wat betekent dit voor de producten die jij in je winkelmandje legt? Biologisch pluimveehouder Aart-Jan vertelt.

Van gemengd bedrijf naar biologisch pluimveebedrijf

Biologisch pluimveehouder Aart-Jan Vos woont in de Gelderse vallei, aan de rand van Nijkerk. Tijdens de rit naar de boerderij rijd je van stoplicht naar stoplicht, langs de rijtjeshuizen richting het erf van Vos, je nog net niet afvragend of het adres wel klopt. Maar dan, na een afslag naar rechts is daar ineens de rust en de ruimte en komt de boerderij van de pluimveehouder in zicht: een prachtige verbouwde woning met stal, op de plek waar Aart-Jan zelf ook is opgegroeid. We zitten aan de eettafel, grenzend aan de ruimte waar vroeger de koeien stonden. Bijna twintig jaar geleden nam Vos het stokje over van zijn vader, die destijds een gemengd bedrijf runde. “Van oorsprong was dit een typisch Veluws bedrijf. Mijn vader melkte een aantal koeien en hield wat varkens en kippen. Na de overname besloten we om er een biologisch pluimveebedrijf van te maken.” Dat was vooral een zakelijke keuze, maar na verloop van tijd begon het gezin zich steeds meer thuis te voelen bij de biologische bedrijfsvoering. Zijn echtgenote Julia vertelt: “We kregen kinderen en dan ga je ook meer denken aan de wereld, de voedselvoorziening en de toekomst.”

Biologische eieren namen een vlucht

“Ik heb nooit de ambitie gehad om zo veel mogelijk kippen te houden, vertelt Aart-Jan. Ik wilde een mooi bedrijf opbouwen, eigen baas zijn en dat voortzetten op de plek waar ik ben opgegroeid. De keuze voor kippen was deels zakelijk. Een melkveehouderij was moeilijker financieel rond te krijgen. Om daarvan te leven heb je meer ruimte nodig.” En dat had Vos in Nijkerk niet. Kort nadat de pluimveehouder zijn bedrijf oprichtte, nam de vraag naar biologische eieren een vlucht. “Het is een product dat mensen relatief makkelijk meepakken. De afgelopen jaren tijdens corona zat de wind helemaal mee voor de pluimveehouder. “Mensen kochten lokaal, en kozen vaker voor biologisch. De huidige grondstofprijzen, inflatie en vogelgriep zorgen momenteel wel voor uitdagingen.”

Het dier staat voorop, niet het systeem

Ondanks de veranderende markt peinst Vos er niet over om weer gangbaar te gaan produceren. Zo vertelt hij: "Biologisch boeren, betekent dat je uitgaat van het dier. Vervolgens bouw je daar je systeem, je bedrijfsvoering, omheen. Voor Aart-Jan is het de normaalste zaak om de kip voorop te zetten: “Legbatterijkippen hebben vaak weinig ruimte. Een kip wordt dan gek, gaat naar andere kippen pikken en dus moet z’n snavel eraf. Tegenwoordig gebeurt dat laatste niet meer, maar in principe pas je dus je kip aan het systeem aan. Bij ons kan een kip zijn natuurlijke gedrag vertonen en is dus minder gestrest.” Vos gebruikt, zoals het een biologisch bedrijf betaamt, geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen. Ook lopen er minder kippen in de stal en houden ze zich aan eisen met betrekking tot voer en uitlooptijden. Dat laatste is momenteel helaas niet mogelijk; in verband met de vogelgriep geldt er een algehele ophokplicht. De pluimveehouder beschikt wel over een koude scharrelruimte - een soort overdekte winterveranda voor de dieren.

Mensen bewuster maken en beter informeren

Aart-Jan hoopt dat mensen bewuster gaan consumeren. “We lopen in onze wereld tegen grenzen aan. Dat betekent dat we met zijn allen moeten minderen. Minder spullen, minder reizen en misschien ook minder dierlijke eiwitten”, vertelt de pluimveehouder. Daarnaast is Aart-Jan van mening dat er ook binnen zijn sector op andere vlakken nog veel te winnen valt: “Ons product, het ei, is een té generiek product. Het mag wel wat herkenbaarder. Misschien moeten we ons verhaal beter vertellen. Op de verpakking bijvoorbeeld. Waar komt het ei vandaan, wat doet de boer. Wij onderscheiden ons door onze eigen energie op te wekken bijvoorbeeld. Dat is mooie informatie om met de consument te delen”. Daarnaast hoopt Vos op wat meer hulp vanuit de overheid. “Wie bio is, moet zich laten certificeren. Dus als je iets doet wat beter is voor het milieu, dan word je streng gecontroleerd. Eigenlijk zou je willen dat juist iemand die bestrijdingsmiddelen of kunstmest gebruikt daarover openheid moet geven.” En dan besluit Aart-Jan ons bezoek nog met deze woorden: “Als we wat goeds willen doen in de wereld, dan moeten we stappen zetten en dan moet iedereen meedoen.”

Meer weten over biologisch?

Je herkent een biologisch product aan het ‘groene blaadje’. Dat staat voor het Europees biologisch keurmerk. Op onze website lees je meer over de voordelen van biologische voor mens, dier en milieu en in dit artikel vind je alles over biologische eieren.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons op Instagram en Facebook!


Terug naar overzicht