“Door samen te werken, kunnen we uitdagingen overwinnen”
We spraken met Rinze Anne van der Sluis: Category Development Manager bij Bio Brass en Beetz. Volgens hem staat de Nederlandse biologische sector voor verschillende uitdagingen… Maar ook voor grote kansen! Hoe ervaart hij het lidmaatschap bij BioNederland en hoe is dit van toegevoegde waarde voor zijn specifieke rol en sector? Rinze Anne brengt ons op de hoogte en vertelt onder meer over de toegevoegde waarde van de Bio Top 40, de Bio Academy en het Nederlandse actieplan voor groei van biologische productie en consumptie.
Marktoplossingen voor biologische groenten
Als vertegenwoordiger van Bio Brass en Beetz, twee teelt- en verwerkingsbedrijven onder één dak, is Rinze Anne actief betrokken bij het vermarkten van biologische groenten, met een focus op koolsoorten, bladgewassen en rode bieten. De horizontale samenwerking met andere telers en de unieke ketenintegratie stelt hen in staat om een interessante prijsstelling van biologische producten te realiseren en de biosector te versterken. Rinze Anne: “Mijn rol als bedrijfskundige is om de biologische sector te verbinden met de supermarktcontext en marktvraag. Ik analyseer o.a. marktdata en werk samen met telers om oplossingen te vinden die aansluiten bij de wensen van supermarkten.”
En hoe heeft hij in deze rol profijt van zijn BioNederland-lidmaatschap? “Mijn lidmaatschap bij BioNederland heeft me geholpen om een waardevol netwerk op te bouwen in de biologische sector. Door deel te nemen aan activiteiten, zoals de Bio Academy en Biokennisweek, zijn er allerlei gelegenheden die uitnodigen tot samenwerking en kennisuitwisseling. Ook biedt BioNederland allerlei handvatten, bijvoorbeeld in de vorm van de BioTop40 en het Actieplan Groei van biologische productie en consumptie.”
Bio Brass & Beetz bij de BioAcademy
De BioAcademy is een waardevol kennisplatform binnen BioNederland. Zo kan beschikbare informatie worden benut en blijf je op de hoogte van ontwikkelingen in de sector. Rinze Anne: “Sprekers bieden allerlei handige input, die ik kan toepassen in mijn eigen gesprekken en relaties. Daarnaast is de databank met gedetailleerde informatie over wetgeving, verpakkingen en marketing een nuttige bron van kennis.”
De Bio Top 40
Een recente ontwikkeling vanuit Bionext is de publicatie van de Bio Top 40. Hierin worden 40 Nederlandse versproducten genoemd die volledig door biologische producten kunnen worden vervangen. Rinze Anne: “Als vertegenwoordiger van Bio Brass heb ik bijgedragen aan het identificeren van geschikte vollegrondsgroente voor deze lijst. De publicatie stimuleert de groei van het bio-aandeel in de Nederlandse markt en biedt concrete handvatten om dit te realiseren. Het helpt ons om de ambitie van een bio-aandeel van Nederlandse ambitie is 15%, Europees is 25% te bereiken en biedt handelspartners duidelijkheid over de te nemen stappen.”
Actieplan - Groei van biologische productie en consumptie:
De biologische sector staat voor verschillende uitdagingen, met name op het gebied van teelt. De veranderingen in het klimaat zorgen voor extremere weersomstandigheden, zoals droogte, hittegolven of juist overmatige regenval. Rinze Anne: “Het is belangrijk om deze nieuwe realiteit te begrijpen en hierover te communiceren met onze partners. We moeten laten zien dat we in staat zijn om creatieve oplossingen te vinden en ons aan te passen aan deze veranderingen. Samenwerking is essentieel om deze uitdagingen aan te pakken en de potentiële impact van biologische landbouw te vergroten.” Het Actieplan Bio biedt concrete voorbeelden, naar Deens model, die vertaald kunnen worden naar de Nederlandse situatie. Rinze Anne: “Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de actuele wet- en regelgeving die van invloed is op de sector. Door samen te werken en kennis te delen, kunnen we de biologische sector versterken en de transitie naar duurzamere landbouw versnellen.”
Samen een positieve impact maken
Rinze Anne is enthousiast en gedreven om de biologische sector verder te ontwikkelen: “Door samen te werken met andere telers, geloof ik dat we uitdagingen kunnen overwinnen en de kansen in de biologische sector kunnen benutten. Met een groeiend bio-aandeel en een toenemende bewustwording van duurzaamheid, hebben we de mogelijkheid om een positieve impact te hebben, op zowel consumenten als het milieu. Ofwel, goed en lekker eten met behoud van een mooie leefomgeving”